A A A K K K
для людей із порушенням зору
Розсошанська громада
Хмельницька область, Хмельницький район

Розсошанська громада серед 20 лідерів ОТГ посіла 6 місце , що є визначальним критерієм для сталого розвитку громади - дослідження спроможності громад від Яніни Казюк

Дата: 25.06.2017 18:05
Кількість переглядів: 728

20 лідерів ОТГ та що є визначальним критерієм для сталого розвитку громад, - дослідження спроможності громад від Яніни Казюк

Фото без опису

 

Чим більша чисельність населення об’єднаної територіальної громади (ОТГ), тим вищі показники надходжень власних доходів на 1-го мешканця громади. Натомість громади з низькою чисельністю населення мають обмежений потенціал для сталого розвитку та надання всіх необхідних послуг її мешканцям.

Про це повідомила координатор з фінансової децентралізації Центрального офісу реформ при Мінрегіоні Яніна Казюк під час Координаційної зустрічі «Реформа місцевого самоврядування і децентралізація влади в Україні: успіхи та перспективи».

Експерт представила дослідження фінансової спроможності 159 ОТГ, підготовлених Групою фінансового моніторингу Центрального офісу реформ, що діє при Мінрегіоні.

Саме фінансовий аспект є одним із найсуттєвіших, від якого у великій мірі залежить успішність функціонування об’єднаних територіальних громад. У запропонованому дослідженні проведено аналіз показників діяльності 159-ти громад, які об’єдналися в 2015 році. Джерелами аналізу стали демографічні, статистичні та фінансові показники за 2016 рік.

Аналіз проведено у розрізі 4-х груп ОТГ за демографічними ознаками: група 1 – чисельність населення понад 15 тис осіб; група 2 – чисельність від 10 до 15 тис осіб; група 3 – чисельність від 5 до 10 тис осіб; група 4 – чисельність до 5 тис осіб.

Фото без опису

Фінансова група опрацювала 27 показників, що характеризують діяльність ОТГ, із яких визначено 4 найбільш суттєвих, що відображають фінансову спроможність об’єднаних громад та безпосередньо впливають на неї:

  • власні доходи на 1-го мешканця (співвідношення обсягу власних доходів до кількості мешканців відповідної ОТГ),
  • рівень дотаційності бюджетів (співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів ОТГ без урахування субвенцій з державного бюджету),
  • капітальні видатки на 1-го мешканця (співвідношення видатків бюджету розвитку [без субвенцій з державного бюджету] до кількості мешканців відповідної ОТГ),
  • питома вага видатків на утримання апарату управління у фінансових ресурсах ОТГ (питома вага видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування в сумі доходів загального фонду з урахуванням базової дотації).

З прикладами моніторингу фінансової спроможності ОТГ у розрізі групування їх за чисельністю населення можна ознайомитися ТУТ.

Аналізуючи дані фінансової спроможності громад, Яніна Казюк представила 20-ку ОТГ з найвищими показниками власних доходів на 1-го мешканця.

Фото без опису

«Аналіз показників місцевих бюджетів свідчить, що найвищі показники надходжень власних доходів на одного мешканця мають громади з чисельністю понад 10 тисяч осіб. Однак, високий рівень доходів не завжди залежить від чисельності ОТГ, оскільки на територіях окремих невеликих громад функціонують потужні бюджетоутворюючі підприємства, як до прикладу, у Пришибській ОТГ, де чисельність населення всього 2дві тисячі людей чи у Шахівській ОТГ з чисельністю населення у три тисячі. Таких громад небагато. В основному громади з незначною чисельністю населення мають обмежений потенціал для сталого розвитку та надання всіх необхідних послуг її мешканцям», - пояснила Яніна Казюк.

Окремо експерт зупинилася на показниках видатків бюджетів ОТГ на власні повноваження. У них важливе місце посідають видатки на утримання апарату управління. Їх питома вага у загальному фонді бюджету, за даними експерта, коливалася від 3,6 до 43,9 %.

Фото без опису

А от спрямованістю ОТГ на довгострокові цілі і «дзеркалом» її власних ресурсів є капітальні видатки (без субвенцій з державного бюджету).

«Аналіз показав значну розбіжність сум цих видатків із розрахунку на одного мешканця: від 13 гривень до 5,3 тисяч гривень. Виняток становить Пришибська ОТГ, де цей показник склав аж 12,6 тисяч гривень. Така ситуація пояснюється тим, що громада спрямувала на капвидатки залишки коштів загального фонду бюджету 2015 року», - зазначила Яніна Казюк.

Фото без опису

Узагальнюючі результати оцінки фінансової спроможності 159-ти ОТГ за 4-ма основними показниками та серед відповідних груп ОТГ, які сформовані за чисельністю населення (4 групи) можна ознайомитися ТУТ.

            Оцінка фінансової спроможності ОТГ розроблена у вигляді рейтингу за кожним із 4 показників. Підсумкове значення рейтингу є усередненим показником за кожним із цих 4 показників.

            А ось які громади ввійшли до 20-ки лідерів ОТГ:

Фото без опису

За словами Яніни Казюк, такий фінансовий моніторинг дозволяє органам місцевого самоврядування побачити свої слабкі місця, зробити висновки та прийняти відповідні рішення. Також ці дані фінансових показників будуть корисним при моделюванні майбутніх об’єднаних громад та при формуванні Перспективних планів областей.

«Таке дослідження дало можливість виявити стійкі закономірності, які свідчать про те, що громади з більшою чисельністю мешканців мають більший фінансовий потенціал. Ця закономірність пояснюється тим, що у великих громадах більш вигідно розвивати малий та середній бізнес, оскільки там є достатній кваліфікований трудовий ресурс, ємний місцевий ринок збуту товарів та послуг і кращі перспективи для сталого розвитку громади.  Також великі громади мають більший податковий потенціал та більше можливостей для забезпечення належного утримання об'єктів інфраструктури, функціонування закладів та установ комунальної власності, а органи місцевого самоврядування можуть забезпечити надання якісних публічних та комунальних послуг», - підсумувала Яніна Казюк. 

Примітка: Матеріали фінансового моніторингу підготовлено на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної статистичної служби України та обласних державних адміністрацій.

Довідка

Координаційна зустріч «Реформа місцевого самоврядування і децентралізація влади в Україні: успіхи та перспективи» відбулася в Києві 20 червня під головуванням Віце-прем’єр-міністра-Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадія Зубка та за участі заступників голів облдержадміністрацій, відповідальних за впровадження децентралізації, представників Центрів розвитку місцевого самоврядування в регіонах, асоціацій органів місцевого самоврядування, центральних органів виконавчої влади та донорських організацій, що діють у сфері реформи місцевого самоврядування.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь